Een droomreis naar Bali met jonge kinderen

Deel 1: een droomreis naar Bali met jonge kinderen

Misschien herken je dat wel. Voordat je kinderen kreeg was je een echte reisjunkie. Je maakte de meest te gekke reizen. Het kon je niet ver genoeg gaan. Dat je ging backpacken, meerdere landen in een reis ging bezoeken, malariapillen daarvoor moest slikken of drie weken lang de mooiste stranden zou bezoeken: het maakte allemaal niks uit. Samen, of in je eentje reizen: je kon de hele wereld aan!

Toen je eenmaal kind(eren) kreeg moest je deze droom tijdelijk opzij schuiven. Dat is wat er ook bij ons gebeurde. Wij kregen twee kinderen en besloten om voorlopig geen verre reizen te maken. We wilden wachten tot de jongste goed kon lopen, zodat we hem niet constant hoefden te dragen en hij wat zelfstandiger was. Toen onze jongste, Lev, eenmaal 1 jaar en 10 maanden was en al een tijdje goed kon lopen, besloten we om vliegtickets te boeken naar Bali. Na meerdere goede verhalen gehoord te hebben over Canggu boekten we daar een villa. Wat ben ik blij dat we dit gedaan hebben. Deze reis was echt een droomreis! Ik had van te voren niet gedacht dat het zo goed zou bevallen. Een reis met jonge kinderen naar Bali is zeker goed te doen. Ben je nog aan twijfelen? Niet doen! Ik vertel je graag hoe ik onze reis ervaren heb. Lees je mee?

Happy family

Wat voor reis boekten we?

Toen we nog samen reisden, bezochten we meerdere plaatsen in een reis. Dit leek ons niet verstandig om op onze eerste reis met kleine kinderen te doen. We besloten om op Airbnb een villa met zwembad te boeken voor de volle drie weken dat we er zouden zijn, met de gedachte dat ze altijd een “thuis” zouden hebben. Overigens zagen we het constant koffers in- en uitpakken niet zitten. We verbleven dus drie weken op Canggu. Van daaruit maakten we meerdere uitjes in Bali.

Onze villa in Canggu

Tips voor de vliegreis

Boek de vlucht op een voor je kind gunstig slaaptijd, neem de Ipad, een vliegtuigbedje en een setje zomerkleding mee

De vliegreis naar Bali duurde ongeveer 18 uur. We vlogen om 8:00 uur ’s ochtends vanuit Brussel met Emirates. Lev was nog geen twee, dus gratis, maar moest op schoot. Ik ging van te voren maar van het ergste uit, dan zou het allemaal wel meevallen. Om 5:00 uur kwamen we op het vliegveld in Brussel aan. De kinderen waren gelukkig allebei vrolijk en hadden nog veel geduld.

Op vliegveld Brussel
Lev vond het soms best spannend

We hoopten dat de kinderen overdag in het vliegtuig zouden slapen, omdat we ze midden in de nacht wakker moesten maken om naar het vliegveld te gaan. Dat gebeurde gelukkig ook. Het vliegtuig zat ook niet helemaal vol, zodat de kinderen languit op de stoelen konden slapen. Voor Zoë hadden we een Wick Air vliegtuigbedje gekocht. Zo kon zij languit op haar stoel liggen met haar benen op het vliegtuigbedje. Dit hebben we de hele vlucht gebruikt en is dus een dikke aanrader om mee te nemen.

Toen ze tussendoor wakker waren, vermaakten we ze met kleine cadeautjes en wat lekkers. Maar wat vooral hielp om de verveling tegen te gaan waren de Ipads die we mee hadden genomen. Dit was voor ons echt een must! We kochten kinderkoptelefoons en op de Ipads hadden we hun favoriete filmpjes en spelletjes gedownload. Normaal gesproken zouden we ze niet zo lang op de Ipad laten kijken, maar voor nu vonden we het allemaal best. Zolang ze maar niet het hele vliegtuig bij elkaar schreeuwen toch?

De Ipad voor tijdsverdrijf

Na zeven uur vliegen maakten we een tussenstop van twee uurtjes in Doha. Even de benen strekken, schone luiers en hun pyjama’s aan en weer wachten bij de gate. Gelukkig verliep dat allemaal vrij vlot en voordat we het wisten zaten we weer in het vliegtuig. Na het avondeten sliepen ze door tot we de volgende ochtend aankwamen op Denpasar. Eindelijk waren we er! Nu alleen nog door de douane, paspoortcontrole en de koffers oppikken. Omdat het daar 30+ graden is had ik in onze handbagages setjes zomerkleding meegenomen. Voordat we onze koffers zouden ophalen, hebben we ons eerst omgekleed in een verkleedhok voor gezinnen op het vliegveld. Dat was erg fijn, met 30 graden lopen we niet graag rond in onze winterkleding.

Eenmaal buiten waren we er helaas nog niet. Het is daar dus 7 uur later en kwamen om 8.30 uur aan. Eigenlijk was het Nederlandse tijd dus nog midden in de nacht. De kinderen hielden zich gelukkig nog vrij goed, maar mijn geduld was wel bijna op. En we waren allemaal erg moe.

Blij dat we aangekomen waren op airport Denpasar!

Even rupiah’s gepind op het vliegveld en snel op zoek naar de chauffeur. We deden er ongeveer een uur over (het was spitsuur) om van het vliegveld naar onze villa in Canggu te komen. De kinderen sliepen, maar ik kon niet slapen door al het moois wat ik onderweg zag. En terwijl ik in de auto zat weg te dromen, besefte ik me dat we nu echt na een vlucht van 18 uur aan de andere kant van de wereld waren met onze kinderen. Zó blij dat we dit hebben aangedurfd en zo trots op de kinderen hoe ze het gedaan hadden tijdens de reis. Eenmaal aangekomen bij de villa kon onze vakantie beginnen! Het was ook nog eens een prachtige villa met een open woonkamer en een heerlijk zwembad. De kinderen doken gelijk met papa het zwembad in, wat waren we blij dat we er nu echt waren.

Moe in de auto naar de villa

De jetlag op de heenweg

Nadat ik alle koffers had uitgepakt en de kinderen moe waren van het zwemmen gingen we met z’n allen even een middagdutje doen. Ik had mijn wekker gezet op max. drie uur slapen, anders zouden we pas ’s avonds wakker worden, zo moe waren we. Na die drie uur slapen waren we nog steeds allemaal wel erg moe, maar we moesten wakker blijven om van die jetlag af te komen. Om de tijd te overbruggen zijn we gaan wandelen in Canggu. Lev in de buggy die we mee hadden genomen van huis en Zoë in een draagrugzak. We vonden een heel leuk Mexicaans restaurantje genaamd Sizzle Wraps en dronken daar wat. Op de terugweg liepen we langs La Pan Nam en daar aten we heerlijke verse nasi met kipsaté (erg vriendelijke medewerkers)!

Met Zoë in de draagzak wandelen door Canggu
Lekker eten!

‘S avonds gingen we allemaal weer op tijd naar bed en we sliepen met z’n allen door tot 10:00 uur ’s ochtends de volgende ochtend. We werden uitgerust wakker, de zon scheen, het was heerlijk weer, het zwembad konden we zo inspringen: onze vakantie met ons gezinnetje op Bali kon beginnen!

Het geweldige uitzicht naast onze villa

Tips voor het verblijfT

Wij verbleven in Tara villa, geboekt via Airbnb. Een mooie villa, open woonkamer, drie slaapkamers met drie badkamers, een keuken en een heerlijk zwembad. Omdat je zo het zwembad in kon lopen, hebben we bij Balibaby een bamboe zwembadhek gekocht. Voor 3 weken betaalden we zo’n 300 euro, maar vonden dit wel echt noodzakelijk met kleine kinderen. Zo konden we de kinderen hun gang laten gaan in de tuin zonder bang te hoeven zijn dat ze zouden vallen in het zwembad.

Het bamboe zwembadhek

Een andere tip die ik je graag wil meegeven: koop alleen boodschappen voor het ontbijt. Omdat het zo goedkoop is in Bali aten wij voor de lunch en het avondeten altijd buiten de deur. Wij hadden alleen voor het ontbijt wat brood en beleg in huis. De kids waren altijd al vroeg wakker en zo vroeg had ik nog geen zin om naar buiten te gaan, dus vandaar dat we in de villa ontbeten. In elk straatje heb je ook heerlijke warungs, waar je voor 1,5 euro een groot bord met nasi kunt kopen. Zo lekker!

Als we geen zin hadden om buiten de deur te eten, bestelden we ons eten via GoJek. Deze app kun je downloaden op je telefoon en via deze app kun je het eten bestellen bij talloze restaurantjes. Naast eten kun je op deze app ook een taxi per auto of per scooter bestellen.

Wat meenemen met kleine kinderen?

Zoë was al zindelijk. Voor Lev had ik in mijn koffer genoeg luiers meegenomen, maar die zijn daar ook makkelijk te verkrijgen in supermarkten en ongeveer even duur. Waar ik wel een voorraad van mee heb genomen zijn zwemluiers. Die zijn op Bali een stuk duurder, dus ik had genoeg in mijn koffer voor de hele vakantie.

Wat echt een must is, is zonnebrand voor de kinderen. De zon schijnt daar zo fel dat ze makkelijk verbranden. Wij smeerden ze gemiddeld twee tot drie keer per dag in. De zonnebrand namen we mee van huis, maar kun je daar ook kopen.

Ben je benieuwd naar onze verdere vakantie, waarin ik meer tips deel en vertel over de leukste restaurantjes en het mooie Nusa Lembongan en Nusa Ceningan. Lees dan verder in deel 2 van deze post, die binnenkort online komt. Heb je in de tussentijd vragen, neem gerust contact met me op!